Roadtrip

Pojechać najdalej, jak tylko się da, i wrócić. Niespecjalnie się przejmując, dokąd właściwie się jedzie. Gdzieś do Azji. Że już nie można dalej… (…) Żeby się kawał świata przesunął za oknem. Żeby obce powietrze wpadało przez opuszczoną szybę. Żeby nieznany kurz się zbierał. Żeby nie było wiadomo, jak to się skończy. Żeby było jak kiedyś, gdy wsiadało się do autobusu, potem do następnego i następnego, żeby znaleźć się w obcej części miasta.– Andrzej Stasiuk Osiołkiem

Nie ma dobrego i w pełni oddającego sens tłumaczenia słowa „roadtrip”. To jest coś więcej niż przejażdżka. Podróż samochodem dla samego jechania. Odwiedzanie miejsc związanych z drogą, nie spiesząc się do celu. Kino drogi. Przemierzanie przestrzeni i oglądanie widoków zza szyby auta. Są „klasyczne” miejsca odbywania „roadtripów”. Najbardziej znanym i wizualnie już po wielokroć zapisanym jest ten po Stanach Zjednoczonych, od wybrzeża do wybrzeża.

Narrator z „Osiołkiem” Andrzeja Stasiuka jedzie na Wschód. Trasa jest orientacyjnie wyznaczona. Auto przygotowane na każdą ewentualność – na dziurawe drogi, na brak stacji benzynowej. Obok samej drogi i spotkań na niej, bohater dzieli się niezwykłymi refleksjami na temat kultury motoryzacji regionu, naznaczonej socjalistyczną spuścizną Europy Środkowo-Wschodniej. Sięga do wspomnień z pierwszych chwil w aucie, pierwszej zawrotnej prędkości, itd.

„Roadtrip” jest zaproszeniem do podróży autem na Wschód. Kultura motoryzacji w tej części świata – czy w Polsce czy w Gruzji, czy na Litwie czy na Słowacji, ma pewien wspólny rys. Marzenia o posiadaniu własnego auta, odkładanie latami pieniędzy i zapisywanie się w kolejce. Czas przełomu 1989-1991  w regionie szczególnie widać właśnie w podejściu do motoryzacji. Odrzucenie produkcji radzieckiej na rzecz importowanych masowo z Zachodu aut,  wysyp komisów i giełd samochodowych. To wreszcie posiadanie własnych czterech kół, a potem instalacja alarmu i radia, ulepszanie, dekorowanie, tuning. Parkingi i garaże, które wciskają się w każdą wolną przestrzeń miejską. Nastąpiły zmiany w warsztatach samochodowych, produkcji samochodów i rodzajach benzyny. Jest szalenie ważna decyzja czym pojechać do ślubu, generalne pytanie o samochód, który ma być znakiem statusu społecznego. Z drugiej strony jest również milicja, policja, drogówka, a także korzystanie z aut w czasie konfliktów zbrojnych. Mamy także zmiany w regulacjach prawnych, czy trzeba zapinać pasy, dzieci wozić w fotelikach i po ilu promilach jeszcze można wsiąść do auta. A wszystko to – odbywa się na tych samych drogach, z mozołem modernizowanych, pamiętających poprzednią epokę.

Tę podróż odbywamy razem z Andrzejem Stasiukiem i fragmentami jego książki „Osiołkiem”. Zapraszamy w drogę, na „roadtrip” po Wschodzie, z pasami zróbcie jak uważacie.  

Autorzy: Justyna Mielnikiewicz, Mariusz Forecki, Jacek Piotrowski, Krzysztof Miller, Wojciech Grzędziński, Adrian Svec, Zofia Rydet, Bogdan Łopieński, Zbyszko Siemaszko, Kuba Dąbrowski, Przemysław Pokrycki, Federico Caponi, Alexander Kazantzev, Boris Nemeth, Mikhail Palinchak, Jan Brykczyński, Ania Kłosek, Marek M Berezowski, Tymon Markowski, Oldrich Malachta

Kurator: Joanna Kinowska

Wernisaż wystawy 17.11.2017, godz. 19

Nowe Miejsce
Al. Jerozolimskie 51 lok. 2
Warszawa

Galeria czynna od wtorku do niedzieli w godz. 14-18
Wystawa potrwa do 15 grudnia

Wstęp wolny

Partner technologiczny wystawy: Printshop 1923

Wsparcie technologiczne: Medikon